"Gidenler için bir meydan okuma. Geriye kalanlar için bir hayal." Thierry Sabine, Avrupa'dan başlayıp Cezayir'e, ardından Agadez'e uzanan ve nihayetinde Dakar'da sona eren bir rota tasarladığında ilham kaynağını bu motto ile taçlandırdı. Macera ruhuyla doğmuş tüm sürücülere açık ve insanlık arasında dostluk mesajı taşıyan benzersiz bir etkinlik olan Dakar Rallisi, bu mottoyla otuz yılı aşkın süredir sayısız sporcunun hikayesine tanıklık ediyor.
Macera, 1977 yılında Thierry Sabine'in Abidjan-Nice Rallisi sırasında motoruyla Libya çölünde kaybolmasıyla başlıyor. Kumların arasından son anda kurtarılan Sabine, Fransa'ya döndüğünde bu büyüleyici manzaraya olan hayranlığını unutamıyor ve bu tutkuyu olabildiğince çok insanla paylaşmak için kendine söz veriyor. Başlangıç noktası olarak Fransa'nın başkenti Paris'i seçiyor ve yarışmacıları Senegal'in başkenti Dakar'a götürecek bir rota tasarlıyor. Böylece 1978 yılında 182 takım, bugüne kadar dünyanın en büyük maceralarından biri olarak kabul edilen Dakar Rallisi’ne başlıyor. Bugüne dek varlığını sürdüren ralli, yıllar boyu Stéphane Peterhansel’dan Jutta Kleinschmidt’e onlarca efsanevi sporcuya sahne oluyor.
182 araç, 10.000 kilometrelik bilinmeze doğru bir yolculuk için Trocadéro Meydanı'nda toplandıklarında heyecan ve tedirginlik bir arada hissediliyor. Sabine'in cesur girişiminin Afrika kıtasında iki dünyanın buluşmasıyla sonlanacağı fikri bir hedeften ziyade bir hayali andırıyor fakat hayaller gerçek oluyor ve 74 öncü Senegal'in başkentine ulaşmayı başarıyor. Cyril Neveu, dünyanın en büyük rallisinin şeref listesine adını ilk sıraya yazdırırken etkinlik, pek çok önemli ilke sahne oluyor. 2001 yılında Jutta Kleinschmidt etap kazanan ilk kadın olarak "Miss Dakar" unvanını alıyor. 1983’te Dakar’ın Tenere Çölü’ne ilk ziyareti gerçekleşiyor. 2007 yılında daha önce Dakar Rallisi'ni altı kez
motosikletle kazanmış olan Stéphane Peterhansel, toplamda dokuzuncu Dakar zaferine ulaşıyor. 2025’e uzanan bu macerada onlarca sporcu yeni “ilk”lerle anılmak için mücadele etmeyi sürdürüyor.
Thierry-Mieg Archivo
Hayata geçişinden itibaren Dakar Rallisi'ne olan ilgi artarak devam ediyor. Çölün zorlu koşullarında hem yarışmacılar hem de izleyiciler için heyecan verici hikayeler yaratarak efsaneleşiyor. Bu ilgiyi yaratan dönüm noktalarından biri; büyüleyici olduğu kadar korkutucu da olan Tenere’nin zorluğu. İlk ziyaretin gerçekleştiği 1983 yılında kum fırtınası, 40’tan fazla sürücünün yönünü kaybetmesine neden oluyor ve bazıları dört gün boyunca ana rotaya geri dönmeye çalışıyor. Bu zorluğun duyulması etkinliğin prestijini artırıyor ve Dakar efsanesi de böylece kök salmaya başlıyor. 1986 yılında Thierry Sabine, ünlü Fransız şarkıcı Daniel Balavoine ve üç diğer kişinin bir helikopter kazasında hayatını kaybetmesi üzerine yarışı, babası Gilbert Sabine devralıyor. Thierry, herkesin kalbinde derin bir hüzünle anılırken, geride kendisinden daha büyük bir miras bıraktığını kanıtlıyor ve yarış devam ediyor.
Günümüze gelindiğinde; Dakar Rallisi dünyanın en zorlu Rally Raid’i olarak kabul ediliyor. Suudi Arabistan’ın zorlu çöllerinde 3 – 11 Ocak 2025 tarihleri arasında gerçekleşecek Dakar Rallisi dünya çapında onlarca sporcuyu ağırlamaya hazırlanıyor. Dakar Rallisi’nde dünyanın en zorlu off-road parkurlarında Defender, 2025 yılından itibaren resmi araç partneri oluyor. Bu iş birliğiyle birlikte, önümüzdeki üç yıl boyunca yarış yetkililerinin ve VIP medyanın ulaşımlarını sağlamak üzere Dakar macerasında yerini alıyor. JLR Motorsport Genel Müdürü James Barclay’in sözleriyle: “Dünyanın en yetenekli ve ikonik 4x4'ü, dünyanın en zorlu Rally Raid etkinliğiyle mükemmel bir uyum sağlıyor.” Defender, Dakar Rallisi’nin organizasyon ekibine gelecekteki yarışların güzergahlarını test etmeleri için özel olarak tasarlanmış altı keşif aracı sağlayacak. Ayrıca, 2026’dan itibaren resmi takımıyla bu ikonik yarışta yer alarak dünyanın en zorlu off-road parkurlarında dayanıklılığını ve üstün yeteneklerini sergilemeyi amaçlıyor.