MODERN KLASİK

Land Rover, Range Rover Velar'ı tanıtarak 1970 yılına ait ilk Range Rover'a saygısını sunuyor. İlk modeller yeniden hayata döndürülerek kendi sınıfının standartlarını belirleyen bir aracın hikayesinde yeni bir sayfa açılıyor.
MODERN KLASİK

Land Rover, Range Rover Reborn programı ile orijinal Range Rover'ları geri getiriyor. Tamamen orijinal haline getirilerek eski ihtişamına kavuşturulan ilk araç ’Car Zero‘ adlı 1978 yılına ait bu model oldu.


1978

BİR MİRAS YARATMAK

İlk Range Rover modellerinden bu dört araç bir modern klasiğin yapımında yeni bir sayfayı temsil ediyor. Bu, ikonik aracın devrim yaratan arazi aracından markanın her türlü arazide kullanılabilme karakteristik özelliğinden asla ödün verilmeden şık bir lüks SUV'ye dönüştüğü bir yolculuğun hikayesi.


BİR MİRAS YARATMAK

1969-1970: VELAR

Bir efsanenin başlangıç noktasında yer alan ve en başından bu yana gizemini koruyan bu ön üretim özel model, lüks bir sedan ile aynı konfor düzeyini sunan yüksek kapasiteli lüks bir arazi aracı geliştirme amacıyla tasarlanmış ve test edilmiştir. Sadece 26 adet üretilmiş olması, Velar’ı dünya çapında koleksiyoncuların peşinde koştuğu nadir modellerden biri haline getiriyor.


1970: RANGE ROVER CLASSIC

Orijinal model, ilk olarak Haziran 1970'te tanıtıldı. Bu ilk modeli 1981'de tanıtılan dört kapılı model takip etti. 1987'de Amerika Birleşik Devletleri'ne ilk araçlar ihraç edildi. Son derece popüler olan bu model, sonraki modellerle birkaç yıl boyunca birlikte var olmaya devam etti.


1994: RANGE ROVER P38A

İçinde tasarlandığı binanın adını alan bu model, orijinal modelin pazara sunulmasından 24 yıl sonra baştan sona yeniden yorumlanan ilk Range Rover oldu. İngiltere Kraliçesi'nin yeğeni, tasarımcı David Linley tarafından geliştirilen P38A ‘Linley’ ile lüks yeni bir boyuta ulaştı. Model 100.000 pound'a satıldı. Bu, bir arazi aracı için o zamana kadar duyulmamış bir rakamdı.


2001: RANGE ROVER L322

Üçüncü nesil Range Rover, bir aracın sahip olabileceği en geniş yetenek yelpazesine sahip olarak satıldı. Bunun aksini iddia etmek son derece zordu; çünkü ustaca tasarlanmış ve son derece modern bir yeniden tasarımdı. Monokok yapıya geçirilen gövde ve özellikle kabin, akıllı, orijinal ve şık bir tasarıma sahiptir.


2012: RANGE ROVER L405

Yeni bir zirve. Alüminyum yapıya geçilmesi sayesinde en az dört yetişkinin ağırlığı kadar bir hafifleme sağlandı. Daha az hacim ve daha fazla sağlamlık ile Range Rover’ın performansı, kullanımı, sadeliği, yakıt ekonomisi ve emisyonu dönüşüm sağladı.



Range Rover dünyanın ilk lüks SUV'si, Velar ise ilk Range Rover oldu. Range Rover'ın 47 yıllık olağanüstü tarihinde şimdilik son sırada yer alan bu isim, 70'li yılların başında Solihull'dan çıkan ilk Range Rover'ları ve şimdi ise Range Rover ailesine eklenen en yeni modeli tanımlıyor. Ancak bugün Range Rover'ın mirasını kutlayan bu ismin aslında ilk başta bu mirasın önemini gizlemesi planlanmıştı.


Velar isminin arkasındaki hikaye merak uyandıran cinsten. Orijinal Range Rover'ın gerçek anlamda simge haline gelmiş şeklinin başka herhangi bir modelle karıştırılabileceğine inanmak zor olsa da Ranger Rover'ların ilk prototipleri ve üretim öncesi versiyonları 1970'de yapılacak tanıtım öncesinde yol testi için Solihull fabrikasının kapılarından çıktığında, dünyada daha önce böyle bir şey görülmemiş olduğundan kimse bu araçların Land Rover'a ait olduğunu tahmin edememişti. Aynı şekilde bu ilk prototip araçların burnunda Velar isminin yer alması da son derece şaşırtıcı olmuştu. Velar, güney Londra'nın dış mahallerinden birinde bir şirket olarak kayıtlıydı ve bu nedenle araçların fatura ve ruhsat belgelerinde ‘Land Rover’ yerine ‘Velar’ ismi yazılıydı. Velar ismi İspanyolca'da 'korumak', İtalyanca'da ise 'saklamak' anlamına geliyordu ve mühendislerin bulduğu zekice bir nükteydi. Ancak yumuşak telaffuzu ve hız anlamına gelen ’velocity’ terimine benzerliğiyle üstü kapalı şekilde yapılan 'hız' göndermesi sayesinde, Land Rover’ın Tasarım Müdürü McGovern'ın 'şık' ve 'etkileyici' bir araç olarak tanımladığı bugünün hızlı ve hafif Velar'ı için etkileyici şekilde uygun ve ilgi çekerek akılda kalıcı bir isim oldu (sayfa 20-31'e bakınız).
Ancak aynı adı taşıyan 2017 modelinin tanıtılması, Range Rover'ın ilk kez dünyaya tanıtıldığı dönemin sona erdiğine yönelik bir işaret değil. Tam aksine, bu ilk Range Rover modellerine olan ilgi, gittikçe artıyor. Araç, tarihi bir önem kazandı ve Land Rover tarihinde öncü bir rol üstlendi.


Yeni aracınıza uygun, tamamen orijinal, ilk nesil bir Velar satın almak istiyorsanız, elinizi cebinize atmaya da hazır olmalısınız. Tüm klasik Range Rover'ların değeri son zamanlarda artış gösteriyor olsa da en büyük artış en eski modellerde yaşandı. Bu sıklıkla karşılaşılan bir durumdur. Zamanla ve biraz bakış açısının gelişmesiyle klasik araç koleksiyoncuları otomotiv tarihinde iz bırakan modellerin önemini fark eder ve koleksiyonlarına ekleyecek iyi bir model bulmak için büyük çaba gösterir. Simge haline gelmiş veya çığır açmış araçları çok seven koleksiyoncular için orijinal Range Rover bu iki özelliğe de sahiptir. Ayrıca koleksiyoncular elbette ilkleri ve en nadir modelleri de severler.


Yapılan yedi prototipten yalnızca ikisinin halen hayatta kaldığı düşünülüyor; bugüne kadar orijinal Velar amblemi taşıyan yalnızca 26 üretim öncesi araç üretildi. Böyle bir model bulmak kolay değil; ancak bulursanız büyük ihtimalle zorlu bir rekabetle karşılaşacaksınız. Ön üretim Range Rover, üç yıl önce bir müzayedede 132.000 pound’a satıldı. Şimdi ise çok daha yüksek bir rakama satılırdı.



"KOLEKSİYONCULAR SİMGE HALİNE GELMİŞ VE ÇIĞIR AÇMIŞ ARAÇLARI SEVER, ORİJİNAL RANGE ROVER’DA İKİSİ DE VAR"



1970

Fabrikadan yeni çıkmış orijinal, iki kapılı 1970 model bir Ranger Rover satın almak ise sizin için daha kolay bir seçenek olacaktır. Bunun için bir zaman makinesine veya satılmamış bir araç stoku bulmanıza gerek yok: Land Rover Classic’in bu tarihi araçları yeniden hayata döndürme çalışmasının bir parçası olarak, Land Rover mühendisleri şimdi Land Rover araçları restore ederek 1970 yılında her şeyin başladığı Solihull, Birleşik Krallık'taki orijinal haline geri getiriyor.



Land Rover’ın Classic bölümü, şu ana kadar 60'ın üzerinde ‘Reborn’ Series I üretti. Bu araçların her biri, aracı ilk yapan şirket tarafından, aynı şehirde ve orijinal çizimler kullanılarak ve yeni gibi olacak şekilde restore edildi (Onelife dergisinin 33. sayısının 62-67 sayfalarına bakınız, “Dönüşümün Sınırlarında“). Land Rover’ın Classic bölümü, şimdi ise Reborn programını ilk iki kapılı Ranger Rover modellerini dahil edecek şekilde genişletiyor.



Restore edilen Bahama Gold renkteki İngiltere yapımı 1978 model ilk araç, kısa bir süre önce tamamlandı ve Paris'te Retromobile klasik araç fuarında sergilendi. Aracın yeniden yapımı, çeşitli parçalar ve panellerin fabrika standartlarına uygun olarak yeniden üretilmesiyle gerçekleştirildi. Bu parçalardan bazıları yıllar boyunca mevcut değildi; ancak bu araçların öneminin fark edilmesi parçaların restorasyon amacı doğrultusunda yeniden hayata döndürülmesini sağladı.



Mike Bishop, projenin mühendislik müdürü olarak görev alıyor. Mike Bishop, ilk Land Rover'ını 14 yaşındayken ailesinin Avustralya'daki 2.500 dönümlük çiftliğinde kullandı ve o zamandan bu yana Land Rover araçlara son derece düşkün. Hayatı boyunca bir Land Rover meraklısı ve koleksiyoncusu olan Mike Bishop, şimdi ise Solihull’un en iyi araçlarını restore ediyor. Mike, müşterilerini çok iyi anlıyor; çünkü bu projeyi yönetmiyor olsaydı kendisi de müşterilerden biri olacaktı.



"Müşterilerimizin burasıyla gerçek bir duygusal bağı var ve fabrika tarafından, fabrikadan ilk çıktığı haline geri döndürülmüş araçlara sahip olmak onlar için gerçekten değerli.” diyor Mike. “Biz sadece Spen King ve bu ilk araçları yapan diğer efsanevi mühendislerin başlattığı çalışmayı devam ettiriyoruz. Range Rover'ın orijinal mühendislik çizimleri ve teknik tasarımlar kullanılarak restore edilmesi dolayısıyla araçlar bir özgünlük düzeyine sahip. Projede, daha sonraki Klasikleri yeni durumdayken eski hallerine getiren mühendislerimiz de yer alıyor."



Mike rakamlardan bahsetmese de Reborn Series Is'e yönelik talebin tüm beklentileri aştığını söylüyor. Mike soru yağmuruna tutulacağını biliyor; bu nedenle program süresince yeniden doğuşa uygun Range Rover'lar bulmak için dünyayı karış karış araması gerekecek.



Mike'ın restore ettiği ilk araçlar kısa sürede başarılı oldu ve birer otomotiv tasarımı klasiği haline geldi. Ancak bu araçlarda her ayrıntının mükemmel olduğunu da söyleyemeyiz. Bu araçların sahip olduğu lüks anlayışı, otomobil benzeri performans, yol tutuş ve mekanik iyileştirme özelliklerinden geliyordu ve bunlardan hiçbiri arazi kullanımındaki çevikliklerini olumsuz yönde etkilemedi. Ancak kabinleri sıradandı: ilk Ranger Rover modellerinde plastik koltuklar bulunuyordu; çünkü üreticisi, zengin çiftçilerin araçlarını çiftlik hayvanı taşımak için kullanacağını ve bunun sonrasında da koltukları hortumla yıkayacaklarını düşünüyordu. Bazı çiftçiler bu amaçla kullanmış olsa da araçların birçoğu daha çok şehirlerde, otoyolların hızlı şeritlerinde veya İngiltere'nin olağanüstü kır evlerinin önünde park edilmiş olarak görülüyordu.



İlk araçlarda bulunan bu plastik iç tasarım, ironik bir şekilde şu anda koleksiyoncular tarafından en çok aranan ve Mike için restore etmesi en zor ayrıntıyı oluşturuyor.



Sonuç olarak, Range Rover'ın ilk Velar'dan son Velar modeline uzanan hikayesi, araca tasarım genlerinden veya muazzam kapasitesinden ödün vermeden kalitesine uygun bir lüks anlayışının eklenmesi etrafında dönüyor. Bu ilk plastik iç tasarım, bugün lüks SUV'ların yanı sıra tüm lüks araçlar için bir ölçüt halini alan kabinlere dönüştü. Range Rover'lar, şimdi ise bu orijinal 3,5 litrelik V8'in çok üstünde bir güç ve 1970 yılında hayal bile edilemeyecek akıllı teknolojiler sayesinde
her türlü arazide sürüş kapasitesi sunar.



Mike, şu açıklamada bulunuyor: “Orijinal Range Rover, ilk çıktığında bir uzay aracı gibi görünmüş olmalı. Bu orijinal Range Rover'ın bir Beetle'ın veya 1970'te satın alabileceğiniz herhangi bir aracın yanına park edildiğini düşünün. Yeni Range Rover Velar da aynı etkiyi yaratacak. İnanılmaz bir tasarıma sahip; Range Rover Reborn programı ile bu bağlantıyı kurmamızın son derece yerinde bir karar olduğunu düşünüyorum.



İlk Velar'lar gizlilik içinde üretildi ve dünya genelinde yol testi yapıldı. Son derece nadir olmakla birlikte Fas'ın Tanca şehrindeki Jemaa el-Fnaa pazarında kardeş modeli Range Rover SVAutobiography yanına park edilmiş aşağıdaki Velar gibi bazıları ise hâlâ dünyayı dolaşıyor.



Range Rover SVAutobiography

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

70 YILLIK GENÇLİK

70 YILLIK GENÇLİK

70 yıllık başarı: 1948 yılında kuruluşumuzdan 2018 dünya otomobil ödülleri’ndeki başarımıza olan yolculuğumuz.
BİR DEFENDER TUTKUNUNUN HİKAYESİ

BİR DEFENDER TUTKUNUNUN HİKAYESİ

Serkan yalnız, fotoğrafçı-yönetmen ve profesyonel dağ bisikleti sporcusu. Ama en büyük tutkularından biri defender. 1998 model defender’ının yapım hikâyesi de bu tutkunun kodlarını açıklıyor.
LAND ROVER X ELLİOT BROWN

LAND ROVER X ELLİOT BROWN

Land Rover ve Elliot Brown dünyanın en dayanıklı saati için güçlerini birleştirdi.